//
LGBTHaber.Net
Dosyalar, Kültür/Sanat

Şair, Ressam, Yönetmen ve Nam-ı diğer Beyaz Kitap’ın yazarı Jean Cocteau

LGBTHaber.net / Okan Sermes*

“Şiir bir ahlaktır. Sistemleri bozan, emirleri reddeden bir insanın yeteneklerine göre kurulan ve yönlendirilen bir disiplini, gizli bir davranışı, “ahlak” olarak adlandırıyorum. Bu özel ahlak, yalanın gerçek ve bizim gerçeğimizin yalan görüneceği şekilde kendilerine yalan söyleyen ve darmadağınık yaşayan kişilerin gözüne ahlaksızlık olarak görünebilir.

001media

Bu prensip doğrultusunda şunları yazmıştım: “Genet bir ahlakçıdır. Oysa ben her zaman doğru söyleyen bir yalancıyım.” Bu cümleden eşekler kendilerine ot çıkarmışlardı. O otların içinde yuvarlanıyorlar. Aslında, bu cümle insanın toplumsal olarak bir yalan olduğu anlamına geliyordu. Şair özellikle kendi biricik gerçeğine karşı birlik oluşturduğu ve bu gerçeği yalanla suçladığı zaman toplumsal yalanla savaşmaya çalışmaktadır.
Çoğulun tekile karşı olan savunmasından daha çetin olan hiçbir şey yoktur. Hiçbir zaman yalan söylememeye karar verdiğimiz zaman kafeslerdeki bütün papağanlar şu sözü tekrar ederler: “Yalan söylüyor. Kandırıyor.” Bir keresinde, benimle tartışan genç bir kadın yüzüme şöyle haykırmıştı: “Sein gerçeğin benim gerçeğim değil!” Umarım öyledir!” diyen yazardır Jean Cocteau.

001coc04

“Yazarsam rahatsız ediyorum. film çevirirsem rahatsız ediyorum. Resim yaparsam rahatsız ediyorum. Resmimi gösterirsem rahatsız ediyorum, göstermesem de rahatsız ediyorum! Rahatsız etme bende gelişmiş bir beceri. Ölümümden sonra da rahatsız edeceğim.”demiş ve çok sevdiği Piaf’ın ölüm haberini aldıktan bir kaç saat sonra onun üzüntüsü ile ölmüş bir yazardır Jean Cocteau.

001testament-d-orphee-1960-12-g

Melek Sırtı şiirinde

‘hayale dalmış bir sahte sokak
ve gerçek olmayan şu piston
ikisi de yalan
gökten gelen bir melek çıkardı.

ister rüya olsun ister olmasın
yukardan bakıldı mıydı
yalan apaçık görülür
çünkü melekler kamburdur.

hiç değilse gölgeleri kambur
odamın duvarı üstünde.’

diyen bir şairdir Cocteau…

0015fb415dfa224bde67e141dc03b4270dd

Aşklarını yazan, yazmakla kalmayan çizen,  çizmekle kalmayan en derinine kadar yaşayan bir aşıktır Cocteau.

“Filmimi görecek seyircilerin çoğunluğunun, onu saçma sapan bulacağı, anlaşılır bir yanı olmadığını söyleyeceği kesin; üstelik bunu söyleyecek seyirciler yüzde yüz haksız da olmayacaklar; gün oluyor anlaşılır herhangi bir yanımı kendim de göremiyorum. neredeyse sinemayla uğraşmayı bırakıp, bana inanmış olan kimselerden özür dileyecek hale geliyorum. Ama tecrübemin ve görgümün öğrettiği bir şey var: bir anlam taşıdıktan sonra bu anlamı yitirir gibi gözüken şeylerden ne pahasına olursa olsun vazgeçmemek gerekir. Bu yüzden de, içimdeki yılgınlık ve çaresizlik duygusunu yenmeye, hayran olduğum, saygı beslediğim kişiler karşısında duyduğum güveni gönlüme yeniden yerleştirmeye bakarım. Sözün kısası, bir filmi yarattıktan birkaç dakika sonra başka biri; bir yabancı oluruz ya, işte ben bu başka birine güvendim.”

“Gazetecilerin sorduğu ilk soru, Fransızların ünlü sorusudur; ‘Filmin öyküsü ne?’ Ben de açık sözlülükle ‘öyküsü yok’ deyince, deliler karşısında duyulan kaygıyla bakıyorlar bana. Oysa bu dediğim doğru; Filmlerimin öyküsü yok. Düşüncenin soyutluğuna bir kalıp sağlamak, kavramsal olana estetik bir biçim vermek; (Hani şatosuz bir hayalet tasarlanamayacağı için) hayaleti görünürleştirecek bir şato kurmak üzere yerin, kişilerin, sözlerin, müziğin etkisinden yararlanıyorum.”diyen bir yönetmen.

0017c379699f41f5b83d8de735abf7b0b62

Ve Cocteau Beyaz Kitap’ı yazan yazar…
Nam-ı diğer Beyaz Kitap’ı yazan ünlü yazar…

Yasaklandığı için ilk çıktığı yıllarda el yazması örnekleri çoğaltılarak elden ele dolaşan Beyaz Kitap’ın yazarı. O içten, samimi, şehvetli ve her LGBTİ bireyin okuması gereken kitabın yazarı O.

Aynı içtenliği ve sadeliği çizgilerine de aktaran bir ressam olan ve bazıları Beyaz Kitap’ta ta yer alan aşağıdaki çizimlerin sahibi Cocteau.

001cocteau_out_of_bed 001Cocteau-Adam-Eve 001fc4aacd2a3203d807fb6fccabc04a0be 001flandrin 001Genet-Cocteau 0011f83b9a3909df54122a2d418881e0741   0015fb415dfa224bde67e141dc03b4270dd  0013200b5ebb90691d8718fadf50d628a7d001255_1Jean2
________________________________________________

Bu içeriğin yazarı hakkında:
Okan Sermes
: LGBTHaber.net’in kurucusu. İstanbul’da yaşıyor. İşletme okudu. Medya ve Teknoloji sektörlerinde çalıştı. Şu an mesleği ile ilgili eğitmenlik yapmakta, çeşitli  yayınlarda yazarlık yapmakta ve LGBTHaber ile ilgilenmektedir.

Tartışma

Henüz yorum yapılmamış.

Bir Cevap Yazın

Twitter’da takip et

Ailemize katılın!

Eli klavye tutan tüm eşcinseller LGBHaber'e destek verip ailemize katılabilir. Yapmanız gereken tek şey yedi.his@gmail.com adresine "istekliyim" başlığı ile bir mail atmak!

Kaynak Kullanımı

LGBTHaber.net bir LGBTİ eşcinsel portalıdır. Sitemizde yayınlanan haberlerin kaynakları haberlerin içinde belirtilmiştir. LGBTHaber'in özel haberi olmayan haberlerin sehven kaynak belirtilmeme durumuna karşılık haber kaynakları ana sayfamızda belirtilmiştir.
